پاسخگوی گوگل، پروژه‌ای شکست خورده!

پاسخگوی گوگل

مقدمه

با توجه به این‌که فضای کار و فعالیت و انجام پروژه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات بسیار وسیع و گسترده به نظر می‌رسد اما باید دانست که به دلیل وجود پارامترهای گوناگون در این بخش درصد بالایی از این پروژه‌ها که در اندازه‌های بزرگ و کوچک هستند با شکست مواجه می‌شوند؛ شرکت‌های بزرگ همچون گوگل نیز از این قاعده مستثنا نیستند. گوگل در طی حدود دو دهه فعالیت خود بارها و بارها در پروژه‌های مختلف با شکست مواجه شده است که می‌توان به پروژه‌های مختلفی همچون Boston Dynamics، Google +، Google Video، Google Answersو … اشاره کرد، در این مطلب قصد دارم تا یکی از پروژه‌های شکست خورده گوگل را بررسی نمایم.

Google Answers (پاسخگوی گوگل)

در سال ۲۰۰۱ گوگل پروژه‌ای را به نام Google Questions and Answers را آغاز کرد؛ هدف از این پروژه این بود که افراد می‌توانستند با پرداخت ۳ دلار از طریق این سرویس پرسش‌های گوناگونی را با استفاده از ایمیل مطرح کرده و پاسخ دریافت نمایند. نکته جالب در این است که این سرویس تنها به مدت فقط ۲۴ ساعت دوام آورد و سپس از دسترس خارج شد. گفته شده است که این سرویس به دلیل بار زیاد سرور، از دسترس خارج گردیده است.

پس از گذشت یک سال، در سال ۲۰۰۲ گوگل پروژه‌ی دیگری را با نام Google Answersآغاز نمود، می‌توان گفت که این پروژه باز طراحی سرویس Google Questions and Answers می‌باشد. خلاصه‌ی نحوه عملکرد سرویس جدید که حدود یک سال در معرض تست قرار داشت این بود که فردی سوالی را مطرح می‌نمود و هزینه‌ای را بین ۲ الی ۲۰۰ دلار برای دریافت پاسخ آن، به نسبت دشوار بودن سوال، برای پرداخت تعیین می‌کرد؛ و در سوی دیگر هم افرادی به سوالات پاسخ داده و هزینه‌ای را دریافت می‌کردند. افرادی که پاسخگوی سوالات بودند با نام «محققان پاسخ‌های گوگل» شناخته می‌شدند. این گروه از کارمندان شرگت گوگل نبودند اما افرادی که قصد پیوستن به این گروه را داشتند باید مراحلی را طی کرده و در نهایت با شرکت قراردادی را عقد می‌نمودند؛ به گفته گوگل تعداد این افراد به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید. البته لازم به ذکر است که تعداد افراد فعال کمتر بوده است. در این بین گوگل نیز ۲۵ درصد از مبلغ پرداختی را برای خود برداشت می‌کرد، و در نهایت پرسشگر در صورت راضی بودن از پاسخ، می‌توانست تا سقف ۱۰۰ دلار به عنوان انعام، به پاسخ‌دهنده بپردازد. شاید بتوان گفت گوگل این سرویس را در راستا و در ادامه‌ی موتور جستجوی خود می‌دید تا افرادی که وقت یا حوصله جستجو را ندارند از این طریق به سوالات خود پاسخ دهند.

لوگو Google Answers
لوگو پروژه Google Answers – پاسخگوی گوگل

پاسخگوی گوگل محدودیت‌هایی را هم داشت، بطوری که پرسش سوالات با مضامینی همچون، نقض قانون کپی رایت، سوالات درسی، پرسش با محتوای غیراخلاقی و حتی پرسش در مورد خود سرویس گوگل و یا سیاست‌های گوگل ممنوع بود. در این میان افراد دریافت‌کننده‌ی پاسخ نیز به پاسخ‌دهندگان امتیاز می‌دادند و در صورت کمبود امتیاز یک محقق، گوگل وی را اخراج می‌نمود و این روند باعث کم شدن تعداد محققان می‌شد؛ البته گوگل برای جبران این موضوع، کسانی را که نظرات سازنده و مثبت را در زیر سوالات ذکر می‌کردند را به پیوستن به گروه محققان دعوت می‌نمود؛ لازم به ذکر است که این روش به هیچ عنوان موثر واقع نشد.

از روزهای نخست انتقاداتی به این طرح مطرح شد و پس از حدود دو سال انتقادات بالا گرفت. به طوری که حتی مسئولان کتابخانه‌ها نیز به گوگل را به فروش سرویسی که کار تخصصی آنان بود متهم کردند. از دلایل نارضایتی و شکست پاسخگوی گوگل می‌توان به برخورد تند و سخت گوگل با محققان، شکایت برخی قشرها همچون کتابداران، عدم ساختار و قانون مشخص برای پیگیری قانون کپی رایت، مشخص نبودن مرز سوالات گوناگون علمی از سوالات و تکالیف درسی و حتی پرسیده شدن سوالات عجیب و غریب از طرف پرسشگران اشاره کرد؛ به طور کلی از مهمترین دلایل شکست، عدم واضح و روشن بودن قوانین و نداشتن ساختار مناسب سرویس بود. این عوامل گرچه کار را برای گوگل دشوار کرده بود اما، گوگل قصد داشت تا با گسترش پاسخگوی گوگل برای زبان‌های دیگر این مشکلات را کنار بزند و در این کار نیز موفقیت‌هایی را کسب کرد تا این که رغیب اصلی گوگل با ارائه سرویس Yahoo Answer، سرویس گوگل را کنار زد؛ دلایل مختلفی برای این موفقیت موجود است که مهمترین آن رایگان بودن سرویس شرکت یاهو بود. سرویس شرکت یاهو قوانین دست و پا گیر گوگل را نداشت و هر کسی می‌توانست سوالی را مطرح کند و هر فرد دیگری نیز می‌توانست پاسخ را ارائه دهد. سرویس یاهو در سال ۲۰۰۵ کاربران زیادی را به خود جذب کرد و گوگل را کنار زد بطوری که پاسخگوی گوگل در سال ۲۰۰۶ به پایان عمر خود رسید؛ البته سایت اصلی این سرویس صرفا جهت مشاهده آرشیو سوالات فعال است.

در کل باید گفت سرویس گوگل به دلیل تناقض با سرویس جست‌وجوی خود و عدم برخورد مناسب با کاربران خود، عدم وضوح قوانین و نداشتن ایده‌ی جدید برای رقابت با یاهو از بین رفت و به پروژه‌ای شکست خورده مبدل شد.

نویسنده مطلب: یاشار عرفانیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 85 = 92