نقش شتاب دهنده ها در پیشرفت استارت آپ ها

در این مقاله قصد دارم از نقش شتاب دهنده ها در کشور و توسعه استارت آپ ها با شما صحبت کنم. خوشحال میشم مثه همیشه با بنده همراه باشید.
پس از ورود استارت آپ ها و فعالیت گسترده آن ها در کشور، جای خالی برنامه جامع و کاملی برای پیگیری استارت آپ ها و تسریع و پیشرفت کار آن ها دیده می شد. چند سالی است که شتاب دهنده ها نیز برای پرکردن همین جای خالی وارد صحنه کسب و کار شده اند. شتاب دهنده ها برنامه هایی برای کمک به استارت آپ ها و درواقع کاتالیزور کارآفرینی محسوب می شوند.
ماهیت این شرکت ها نزدیکی بسیاری با نوع فعالیتشان دارد و به معنای واقعی شتاب دهی می کنند.

نقش شتاب دهنده ها در شکل گیری و تقویت استارت آپ ها:

شرکت های شتاب دهنده مفهوم تخصصی تر نسبت به سرمایه گذارها و پارک های علم و فناوری هستند. تمرکز و نگاه این شرکت ها براین اساس است که صاحب اصلی ایده یا استارت آپ همیشگی خود هستند. شتاب دهنده ها در حقیقت به معنی واقعی وظیفه شتاب دهی و شتاب دادن به استارت آپ ها را دارند.

استارت آپ ها از دید شتاب دهنده ها مسئله بالقوه ای از موفقیت یا کسب و کار موفق هستند، نیازهایی دارند که تا به حال در مدل های مختلف سرمایه گذاری اشتباه برداشت می شد و با فراهم آوردن نیازمندی هایی که نیاز اصلی و اساسی ایده ها نبود، این ایده ها را با شکست مواجه می کرد. شتاب دهنده ها ایده را در نظر می گیرند و حمایت هایی را که برای موفقیت ایده مورد نیاز است را فراهم می کنند.

حمایت شتاب دهنده ها و فراهم کردن ابزار موردنیاز:

استارت آپ ها به مفهوم جدی نیاز به سرمایه زیاد ندارند!
به این دلیل که:
اصلا قابل ارزیابی نیستند که چه مقدار سرمایه مورد نیاز است و یک تیم استارت آپ یا پروژه استارت آپی که شکل می گیرد ارزش گذاری و نیاز مالی جدی برای آن ها در آینده اشتباه مهلک است.

در حقیقت اتفاقی که به صورت جدی استارت آپ ها را تحدید می کند، پیش بینی نیاز سرمایه است که یکی از عوامل شکست پروژه های استارت آپی است. شرکت های شتاب دهنده نیازهای اصلی و جدی استارت آپ ها را برای رسیدن به موفقیت پیدا می کنند و به این طریق به استارت آپ ها کمک می کنند.

میزان شباهت کار شتاب دهنده ها برای استارت آپ ها با پروژه های بازاری:

کاری که شتاب دهنده ها انجام می دهند در حقیقت شناسایی می کنند که ایده برای موفقیت به صورت مشخص به چه چیزهایی نیاز دارد و به چه چیزهایی نیاز ندارد. اصلی ترین نیازی که معمولا استارت آپ ها به صورت مشخص دارند مدیریت است، اما نه مدیریتی که در حال حاضر به شکل واقعی وجود دارد. به عبارت بهتر نیاز به تیمی دارند که بتواند یک پروژه را سر و سامان بدهد.

استارت آپ ها نیازمند کمک کمی هستند که برطرف کردن آن ها به راحتی عامل موفقیت آن ها می شود. مانند فراهم کردن مکانی که بتوانند دور هم جمع شوند و جلسات خود را در آن برگزار کنند. هزینه های کوچکی که در زمان فعالیت روی ایده بتوانند نیازهای اصلی خودشان را تامین کنند. شتاب دهنده ها به این صورت به پروژه ها نگاه می کنند و سرمایه گذاری های هنگفتی روی پروژه ها انجام نمی دهند بلکه نیازهای اولیه استارت آپ ها را تهیه می کنند و به روند شکل گیری آن ها شتاب می دهند.
در این صورت توقع مالی شتاب دهنده ها هم از استارت آپ ها کم می شود و از سوی دیگر بار روانی استارت آپ ها کم و نیاز واقعی آن ها برطرف می شود. به علاوه این که شتاب دهنده ها تمرکزی جدی در راهنمایی و به وجود آمدن ایده خلاقانه دارند. نداشتن شناخت درست از بازار یکی از نیازهای اصلی استارت آپ هاست که شرکت های شتاب دهنده آن را پوشش می دهند.

مسیر پیش روی استارت آپ ها و شرکت های استارت آپی:

اتفاق خوبی که در کشور رقم خورده این است که شرکت های شتاب دهنده و استارت آپ ها موج جدیدی در اقتصاد هستند که سرعت ورود آن ها به کشور متناسب با سرعت جهانی است. هم افرادی علاقه مند به استفاده از خدمات شتاب دهنده ها هستند و هم این که شرکت هایی به عنوان سرمایه گذار اصلی شتاب دهنده ها وارد این حوزه شدند که تقریبا می توان گفت اتفاق خوبی در اقتصاد کشور رقم خورده است. نگرش ها و نگاه ها در هر شتاب دهنده ای ممکن است که متفاوت باشد. ممکن است اتفاقی بیفتد که در چندسال آینده ضربه هایی هم ایجاد کند، اما فرایندی که در حال شکل گیری است مثبت بوده و مسیر همواری پیش روی آن ها است.

جلسات شرکت های شتاب دهنده برای بررسی استارت آپ ها

شتاب دهنده ها تعاریف مختلفی دارند که همه این تعاریف جهانی در کشور وارد نشده است. شتاب دهنده ها مدل کسب و کارشان شتاب دهی ایده ها است، اما تعدادی از این شرکت ها هم شتاب دهی در داخل ایده ها را پی می گیرند که هدف آن ها با شتاب دهی کمی متفاوت است

شتاب دهنده ها در کل دنیا در دو دسته قرار می گیرند: استارتی که در کشور ورده از نوع شتاب دهندگی نوع اول است و هدف آن حمایت و شتاب دهی از یک استارت آپ برای ورود به بازار جدی و افزایش سرمایه و افزایش ارزش پروژه هاست. این از نظر برای ما که از از نوع شرکت های شتاب دهنده دوم هستیم، نگران کننده است.

اما به چه دلیل؟

۱۰ سال دیگر تیم های استارت آپی تبدیل به شرکت های بزرگی می شوند که توقع خودشان را بالا برده اند و با بزرگ کردن خودشان به صورت بی رویه در معرض بدهکاری قرار می گیرند. بعضی از شتاب دهنده ها چون تمرکز بر شتاب دهی دارند، فعالیتشان افزایش ارزش پروژه هاست که ارزش قبلی نداشته است. ممکن است با کارای بی رویه، ارزش خود را در مدت یک یا دو سال به موضوعی تبدیل کنند که توقع از آن ها بسیار بالاست.

شتاب دهنده های نوع دوم در حقیقت کارشان شتاب دهی نیست بلکه کاری که می کنند موفق کردن یک استارت آپ است تا این که در طولانی مدت و به صورت دائمی ارزش افزوده ای برای خودش ایجاد کند.

نقش استارت آپ ها و شتاب دهنده ها در تربیت نیروی متخصص و بهبود وضعیت اقتصادی:

یکی از رسالت های اصلی شتاب دهی ها رشد اقتصادی است. در کل دنیا این موضوع در حال اتفاق افتادن است. در همه جای دنیا به خصوص در کشورهای جهان سوم آمار رشد استارت آپ ها و شرکت های شتاب دهنده بسیار بالاست. به این دلیل که سرمایه گذارها محدود هستند و افرادی که می توانند پاسخگوی سرمایه گذاران باشند، خیلی کم هستند. شتاب دهی با این روش جدی تر، استرس سرمایه گذاری را در میان فعالان اقتصادی و صاحبان فکر و ایده کمتر خواهد کرد. با کمترین سرمایه گذاری می توان بهترین بهره برداری را داشته باشند.

در بسیاری از مواقع استارت آپ ها خودشان هم نمی توانند پیش بینی کنند که در سه یا چهار سال آینده دچار چه سرنوشتی می شوند.خیلی راحت نمی توانند سرمایه گذار جدی جذب کنند، اما با این وجود ، شتاب دهنده ها با آرامش بیشتری وارد بازار می شوند.

در حال حاضر اگر به خروجی همه شتاب دهنده های دنیا به خصوص در حوزه آی تی نگاه کنید، خواهید دید که بسیاری از استارت آپ ها از دل شتاب دهنده ها بیرون آمده اند.

شتاب دهنده ها در کل دنیا اتفاق می افتند و این برای دولت ها خوشایند است زیرا دیگر نیازی به سرمایه گذاری های جدی با ارقام بالا برای کارآفرینی وجود ندارد. در کشورهایی مانند کشور ما ریسک پروژه ها بسیار بالاست و با این کار راحت تر وارد سرمایه گذاری می شوند و خود دولت می تواند به منزله متولی این امر به بخش خصوصی نیز کمک کند.

ورود استارت آپ ها به دوره شتاب دهی

 

نیاز جدی حمایت دولت از استارت آپ ها در کنار بخش خصوصی:

دولت حتما باید حمایت کند و نسبت به این دیدگاه حساس باشد. شرکت هایی که الان وارد این حوزه شده اند تخصص این حوزه را دارند و در بازار به صورت تخصصی فعالیت می کنند. کاملا درک می کنند که یک استارت آپ به چه چیزی نیاز دارد و چه محدودیت های دارد.. دولت باید از شرکت های استارت آپی حمایت کند نه از ایده ها.

باید از شرکت هایی که واقعا دغدغه این را دارند استارت آپ موفقی داشته باشند حمایت کند. اگر دولت به صورت مستقیم وارد عمل شود اتفاق خوبی پیش نمی آید. باید فقط از این تقسیم بندی ها و شتاب دهی هایی که در داخل کشور اتفاق می افتند حمایت کند نه این که خودش در قامت یک شرکت شتاب دهنده عمل کند.

جایگاه کشور ما در میان کشورهای جهان در مقوله استارت آپ و شرکت های شتاب دهنده:

خوشبختانه از حرکت دنیا به سمت استارت آپ ها عقب نیستیم و سرعت ورود به تفکر شتاب دهی اتفاقا بسیار خوب بوده است.

علت این موضوع هم به دلایل زیر است؛

۱- سرعت سرمایه گذاری شتاب دهنده ها راحت تر است چون تفکر سرمایه گذاری خیلی بالا و اعداد نجومی نیست. خوشبختانه ریسک سرمایه گذاری در ایران در این زمینه بسیار پایین آمده است.

۲- ما قشر بسیار جدی و جوانی داریم که همه آن ها قابلیت پیاده سازی یک استارت آپ را به صورت جدی و حرفه ای دارند. در حقیقت کاملا ابزار یک روند شتاب دهی یا ابزار موفقیت یک استارت آپ آماده است. نمی توانیم بگوییم از تفکر دنیا عقب هستیم و امیدوار هستیم در سه، چهار سال آینده اتفاقات بسیار بهتری هم رقم بخورد.

رشد استارت آپ ها در کشور در کدام بخش اقتصاد تاثیر بیشتری دارد!

در حوزه آی تی حداقل به صورت حرفه ای تاثیر بسزایی داشته و این شرکت ها می توانند به صورت سرمایه های جدی آینده اقتصاد ایران قرار بگیرند. ریسک سرمایه گذاری با همین سرعت کمتر خواهد شد و به تبع آن رقم سرمایه گذاری ها هم رو به کاهش خواهدگذاشت. قطعا در آینده سرمایه جدی کشور با استارت آپ هایی خواهدبود که امروزه به تازگی در اقتصاد جوانه زده اند.

علت استقبال قشر جوان جامعه از پدیده استارت آپ ها:

ساختار کشورمان خوشبختانه از نظر نیروی انسانی کارآمد، وضعیت مطلوبی دارد. بسیاری از همین افراد ایده های نو و بکری دارند که در این حوزه فعالیت می کنند؛ البته باید کمی هم نگران بود چون ممکن است هر کسی به مثابه شتاب دهنده وارد این حوزه می شود در دو سال آینده به عنوان سرخوردگان هم لقب بگیرند، اما دلیل استقبال قشر جوان جامعه از استارت آپ ها و ورود آن ها به این حوزه این است که راحت می توانند اعتماد افراد را جلب کنند و به راحتی افراد متخصص با تفکر مختلف را وارد این حوزه کنند و امیدوار هستیم قدم هایی که شتاب دهنده ها بر می دارند اشتباه نباشد که عده دیگری تاوان آن را در آینده بپردازند.

تبعات قدم های اشتباه شتاب دهنده ها:

قدم اشتباه از شتاب دهنده ها این است که ایده ها را برای نمایش دیگران آن قدر بزرگ کنند که در ۱۰ سال آینده نتوانند آن را مدیریت کنند. باید شتاب دهنده ها تعاریف مشخص تری از کار خود داشته باشند و قدم هایی که بر می دارند مشخص باشد. آینده نگری بیشتری داشته باشند نه برای یک یا دو سال. به علاوه این که نگاه جدی تری به ایده ها و استارت آپ ها داشته باشند.
لذا باید بررسی کنند که یک استارت آپ در آینده چه جایگاهی پیدا می کند. باید با جمع شدن استارت آپ ها و شرکت های شتاب دهنده دور هم استراتژی های بهتری تعیین شود و قدم های اصولی تر و علمی تری برداشته شود.
امیدوارم دوستانی که دست به کار شدند و استارت آپ و ایده خود را شروع به پیاده سازی کرده اند، با استفاده از دوره های شتاب دهی و کمک شتاب دهنده ها، پروژه خود را اصولی به پیش برده و خیلی جدی و با ریسک بسیار کم وارد دنیای کسب و کار شوند.

در پایان باید عرض کنم که دوره شتاب دهی مستقر در دانشگاه علوم و فنون مازندران به کمک دانشگاه مذکور با بنده و همکارانم به صورت جدی و با استفاده از ایده ها و استارت آپ های دانشجویان علوم و فنون و سایر دانشگاه ها از فروردین ۹۶ آغاز به کار کرده و آماده پذیرش ایده ها و بررسی و پیش برد استارت آپ های شما عزیزان می باشد.

نویسنده مطلب: محمدرضا عباسپور رُکنی

2 دیدگاه در “نقش شتاب دهنده ها در پیشرفت استارت آپ ها

  • علیرضا کریمی

    (خرداد ۱۶, ۱۳۹۶ - ۹:۵۷ ب٫ظ)

    بسیار مطلب عالی و مفیدی بود ، خیلی خیلی ممنون

    • محمدرضا عباسپور رُکنی

      (خرداد ۳۱, ۱۳۹۶ - ۱:۳۰ ب٫ظ)

      خیلی ممنون بابت پیگیری شما دوست عزیز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 7 = 13