بازاریابی دیجیتال امروزه چگونه کار می‌کند؟

امروزه پیش بینی های مختلفی در مورد بازاریابی دیجیتال می شود که در ادامه به چند پیش بینی در این حوزه خواهم پرداخت.

اولین پیش بینی جهت آموزش بازاریابی دیجیتال:

content marketing
بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing ، همچنان به عنوان یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های بازاریابی مورد توجه خواهد بود.
توجه به این شکل از بازاریابی موجب افزایش بودجه “بازاریابی محتوا” خواهد شد، تا آن‌جا که پیش‌بینی می‌شود یک چهارم از بودجه کل بازاریابی شرکت‌ها را به خود اختصاص دهد.
طبق آمار‌های جهانی موجود، محتوای جذاب یکی از سه دلیل اصلی مخاطبان برای پیگیری برند‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. بر این اساس شرکت‌هایی که به بازاریابی شرکت‌با‌شرکت B2B مشغول هستند در صورتی که مطالب جذابی را در سایت و بلاگ خود قرار دهند با افزایش ۷۰ درصدی سرنخ‌های فروش خود مواجه خواهند شد و به نتایج خوبی دست خواهند یافت.

دومین پیش بینی جهت آموزش بازاریابی دیجیتال:

بازاریابی تحلیل داده

 

استفاده از روش‌های تحلیل اطلاعات یا Data Analytics افزایش می‌یابد. بازاریاب‌ها همیشه عاشق برنامه‌ریزی دقیق و بررسی نتایج کار خود هستند. امروز هر مجموعه‌ای که توانایی محاسبه چگونگی بازگشت سرمایه‌گذاری خود را نداشته ‌باشد محکوم به نابودی خواهد بود .
این توانایی هر روز با استفاده از ابزار‌های متنوعی که در اختیار بازاریاب‌ها قرار می‌گیرد افزایش می‌یابد و امکان ارائه تحلیل‌های نزدیک به واقعیت بیش‌از پیش فراهم می‌شود تا عملکرد بازاریابان ملموس‌تر شده و اشتباهاتشان در آینده اصلاح شود.بودجه تحلیل اطلاعات شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۸ تا۶۵درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد تا در مجموع حدود ۱۰ درصد از کل بودجه بازاریابی این شرکت‌ها را به خود اختصاص دهد.

 

سومین پیش بینی جهت آموزش بازاریابی دیجیتال:

با وجود توجه ویژه واحد‌های بازاریابی به تولید محتوای جذاب، بسیاری از تولیدات آن‌ها ارزشمند نیست. آن‌ها در بسیاری از موارد بدون توجه به کیفیت محتوای تولید شده، تنها به دنبال کمیت هستند، غافل از آن که راز موفقیت این شکل از بازاریابی دیجیتال، تولید محتوای خاص و شیوه ارائه آن است.
گوگل و بسیاری از موتورهای جستجوگر از توانایی ارزیابی محتوای مطالب منتشر شده روی شبکه اینترنت برخوردار هستند و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، توانایی این موتور‌های جستجو در حال افزایش است. به عنوان مثال گوگل در جستجوی اینترنت متون کمتر از ۳۰۰ کلمه را محتوای ضعیف می‌نامد و به چنین مطالبی در نتایج جستجو توجه کمتری نشان می‌دهد.

 

چهارمین پیش بینی جهت آموزش بازاریابی دیجیتال:

video marketing
بازاریابی ویدئویی

محبوبیت ویدئو که به بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing معروف است، به عنوان یک محتوای جذاب در بازاریابی دیجیتال همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی اخیر، استفاده از ویدئو به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با مخاطب افزایش یافته‌است.
۵۲ درصد از فعالان حوزه بازاریابی معتقدند که ویدئو در مقایسه با دیگر شکل‌های محتوایی بالاترین میزان بازگشت سرمایه‌گذاری را به همراه دارد و استقبال ۹۳ درصدی بازاریاب‌ها از ویدئو برای بازاریابی دیجیتال نیز به همین خاطر است.با توجه به گسترش نفوذ دستگاه‌های هوشمند، نظیر موبایل و تبلت، پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۱۷ پخش ویدئو ۷۴ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص دهد و فعالان ارتباطات نیز معتقدند که ویدئو یکی از سه ابزار اصلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و بسیار اثر بخش خواهد بود.

پنجمین پیش بینی جهت آموزش بازاریابی دیجیتال:

mobile marketing
بازاریابی موبایل

محبوبیت موبایل و تبلت که به بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing معروف بوده و افزایش استفاده از موبایل در بین مردم فرصتی تازه‌ای را برای دسترسی بازاریاب‌ها به مخاطبان فراهم کرده‌است. افرادی که تا امروز به تبلیغات تلویزیونی و شهری توجهی نشان نمی‌دادند، با استفاده از موبایل به مخاطبینی با پتانسیل‌های بالا تبدیل شده‌اند. افزایش نفوذ این ابزار‌های دیجیتال به حدی است که در سال ۲۰۱۵ شمار موبایل‌هایی که به اینترنت متصل‌ بوده اند از شمار کامپیوتر‌های شخصی پیشی گرفت.

نتیجه گیری:
در پایان باید به یک نکته اصلی اشاره کنم؛ اگر برای سازمان یا مشتریان خود قصد برنامه‌ریزی بازاریابی دارید ابتدا سازمان مورد نظر را تحلیل کنید و سپس با استفاده از تحلیل موجود استراتژی سازمان را در دنیای دیجیتال تدوین کرده و بعد از تدوین این استراتژی به برنامه‌ریزی بازاریابی با جزئیات بپردازید. یک برنامه بازاریابی دیجیتال خوب بدون استراتژی مشخص هرگز موفق نخواهد شد.

امیدوارم این مطلب کمک زیادی را برای استفاده شما از بازاریابی دیجیتال بکند.

نویسنده مطلب: محمدرضا عباسپور رُکنی