معرفی شش استراتژی برای ایجاد عادت های خوب در یک شخص

اگر به بررسی رفتار خود بپردازیم در می بابیم که لازم است انتخاب ها، رفتار ها و سرانجام، عادت های جدیدی آغاز کنیم که در نهایت، شما را در مسیر رسیدن به بزرگ ترین آرزوهایتان قرار می دهند. حذف یک عادت بد، یعنی برچیدن یکی از رویه هایتان. ایجاد عادت های جدید و کارآمد، مجموعه ای از مهارت های کاملا متفاوت می خواهد. شما در واقع درختی را می کارید، آن را آبیاری می کنید، به آن کود می دهید و اطمینان پیدا می کنید که درست ریشه کرده است. انجام این کارها، تلاش، زمان و ممارست می خواهد. در ادامه فهرستی از تکنیک های لازم برای ایجاد عادت های خوب را برای شما توضیح خواهم داد.

جان سی ماکسول می گوید:

<<شما نمی توانید زندگی خودتان را تغییر دهید مگر اینکه چیزهایی را تغییر دهید که هر روز انجامش می دهید. راز موفقیت شما در رویه های روزمره تان نهفته است.>>

طبق پژوهش هایی که انجام شده، لازم است یک رفتار جدید را ۳۰۰ بار انجام دهید تا بتوانید آن عادت جدید را به تکراری ناخودآگاه تبدیل کنید؛ که این حدود یک سال تمرین روزانه است! خوشبختانه، می دانیم بعد از سه هفته تمرکز سخت کوشانه، شانس بیشتری برای ایجاد یک عادت جدید در زندگی خودمان داریم. یعنی اگر برای سه هفته ی اول، روزانه توجه ویژه ای را به یک عادت جدید داشته باشیم، شانس خیلی بیش تری خواهیم داشت که آن را به یک رویه ی مادام العمر تبدیل کنیم.

واقعیت این است که ممکن است یک عادت را در یک ثانیه تغییر دهید یا اینکه حتی بعد از ده سال هنوز هم در تلاش باشید تا آن را ریشه کن کنید. اولین باری که یک بخاری داغ را لمس کردید، فوری به این قضیه پی بردید که هرگز این کار عادتان نمی شود! آن شوک و درد آن قدر شدید بود که برای همیشه آگاهی شما را عوض کرد؛ شما فهمیدید که برای باقی عمرتان، وقتی اطراف یک بخاری داغ هستید، باید مواظب باشید. کلیدش این است که متوجه باقی بمانید. اگر واقعا می خواهید یک عادت خوب را حفظ کنید، مطمئن شوید حداقل روزی یک بار به آن توجه می کنید و به این شکل، احتمال موفقیت شما بیشتر می شود.

حالا به بررسی تکنیک های لازم برای ایجاد عادت خوب در خود می پردازیم:

۱. خودتان را برای موفقیت آماده نگه دارید

هر عادت جدیدی باید با زندگی و شیوه ی زندگی خودتان مطابق باشد.اگر عضو یک باشگاه ورزشی بشید که کیلومترها با منزل شما فاصله دارد، شما به آن جا نخواهید رفت. اگر عصر ها وقت ورزش کردن دارید اما آن باشگاه ورزشی ساعت ۶ غروب تعطیل شود، مطمئنا برای شما مناسب نیست. باشگاهی که انتخاب می کنید باید نزدیک و مناسب بوده و با زمان بندیتان هم متناسب باشد. اگر می خواهید غذاهای سالم تری بخورید و وزنتان را کم کنید، مطمئن شوید که یخچال و آشپزخانه شما با انتخاب های سالم پر شده اند. می خواهید مطمئن شوید وقتی دچار گرسنگی نیم روزی می شوید، سراغ هله هوله ها نمی روید؟ در کشوی میز کارتان، آجیل و میان وعده های سالم نگه دارید. بدترین راه برای برطرف کردن گرسنگی، استفاده از کربوهیدرات های خالی است. به همراه داشتن پروتئین مانند تکه های گوشت مرغ که پخته شده و در یک بسته بندی قرار می گیرد، می تواند در طول یک هفته استفاده شده و راه خوبی برای جلوگیری از گرسنگی باشد.

یکی از عادت های خیلی بد و مخرب، اعتیاد به شبکه های اجتماعی و مخصوصا این روزها تلگرام و اینستاگرام و حتی جی میل است.اگر مراقب نباشیم، هر روز ممکن است ساعت های متمادی را با سیل عظیمی از پیام ها و سایر چیزهایی که برای ما ارسال می شود تلف کنیم. برای ایجاد عادتی جدید می توانیم در هر روز فقط سه بار آن ها را چک کنیم، همه ی هشدارهای دریافت پیام را خاموش کرده و سه بازه زمانی را برای چک کردن آن ها مشخص کرده و به بررسی آن ها بپردازیم.

این تنها راه برای نجات از گردابی است که باعث هدر رفتن وقت ما شده و برای توسعه کار شخصی و سازمانی که در آن مشغول به کار هستیم بسیار خطر ایجاد می کند و سبب گرفتاری می شود.

۲. به اضافه کردن فکر کنید، نه کم کردن

مونتل ویلیامز در مصاحبه با مجله موفقیت گفته به خاطر بیماری ام اس که به آن مبتلاست؛رژیم بسیار دقیقی را می گذراند.مونتل خود را با چیزی به نام<<اصل افزودن>> وفق داده بود. این اصل برای هر کسی با هر هدفی، ابزاری فوق العاده اثر بخش است.

در واقع این اصل درباره این نیست که تلاش کنید چیزی را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید.بلکه در این باره است که چه چیزی را اضافه و جایگزین می کنید.>>

چگونه می توان عادت بد تلف کردن وقت خیلی زیاد در پای تلویزیون را از بین برد؟ 

به این موضوع فکر کنید که اگر سه ساعت وقت آزاد داشته باشید دوست دارید چه کارهایی انجام دهید؟

اگر پدر باشید حتما انتخاب شما بازی با فرزند کوچکتان خواهد بود!
اگر مجرد باشید ورزش و تفریح را ترجیح خواهید داد!

اگر مدیر باشید مطالعه و تحقیق را ترجیح می دهید! 

و سایر چیزها…

به این فکر کنید اگر یک پدر بودید و به عکاسی علاقه داشته باشید چه کارهایی می توانستید انجام دهید تا وقت خود را پای تلویزیون هدر ندهید؟!

ترجیح من این است که یک دوربین پیشرفته عکاسی داشته و با شادمانی به گردش های زیادی همراه با خانواده خود رفته و از فرزندم عکس های فوق العاده ای می گرفتم.بعد، در ساعت هایی از شب، آن عکس ها را ویرایش می کردم و با کنار هم قراردادنشان، نمایش اسلایدی و آلبوم عکس برای خانواده ام درست می کردم. آن وقت با گذراندن وقت خود در کنار خانواده خاطراتی به یاد ماندنی درست می کردم و چون بر عکاسی تمرکز می کردم، دیگر وقت این را نداشتم که شب ها پای تلویزیون مشغله های کاری روزانه خود را کم کنم! با جایگزین کردن عادت جدید بازی کردن با فرزندم و عکاسی کردن از آن، تماشای تلویزیون به خودی خود از زندگی روزمره حذف می شد.چرا که با عکاسی و بازی با فرزندم بازدهی خیلی خیلی بیشتری را تجربه خواهم کرد.

حالا به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی را می توانید به زندگی خودتان اضافه کنید تا به کمک آن ها تجربیات زندگیتان را غنی تر کنید؟

۳. کارهای خودتان را به دیگران بگویید: اجرای یک نمایش عمومی از مسئولیت پذیری شما

یک مقام دولتی را در حال سوگند کاری اش تصور کنید. <<من سوگند می خورم که…>> و بعد، سخنرانی اش را این طور ادامه می دهد که چگونه به قول های کمپین انتخاباتی اش عمل می کند. وقتی مقابل رسانه های عمومی سوگند می خورد و قول می دهد، می داند که مسئول و جوابگوی هر کاری خواهد بود که او را از قول هایش دور می کنند و برای هر پیشرفتی در راه رسیدن به اهدافش، تحسین می شود.

آیا می خواهید آن عادت جدید را در خود نهادینه کنید؟

از ناظر کبیر خودتان بخواهید که مراقب شما باشد. با وجود این همه رسانه های اجتماعی که امروزه در دسترس هستند، این کار هرگز به این راحتی نیست. خانمی تصمیم می گیرد با وبلاگ نویسی درباره هر پولی که خرج می کند،کنترل مسائل مالی اش را به دست بگیرد. اعضای خانواده، دوستان و خیلی از همکارانش، عادت خرج کردن او را دنبال می کردند و بخاطر چشم های زیادی که او را زیر ذره بین داشتند، درباره ی مسائل مالی اش بسیار مسئولیت پذیرتر  و منظم تر شد.

به خانواده تان بگویید. بگذارید دوستان شما بدانند. روی شبکه های اجتماعی خودتان بنویسید. بگویید تغییر کرده اید و از این به بعد، شما رئیس خودتان هستید.

۴. یک همراه موفقیت پیدا کنید

چیزهای خیلی کمی هستند که به قدرتمندی دو آدمی باشند که بازوهایشان را در هم قفل کرده اند و به سمت هدف مشابهی گام بر می دارند. برای این که احتمال موفقیت خودتان را بالا ببرید، یک همراه موفقیت پیدا کنید؛ کسی که موقع نهادینه کردن یک عادت جدید، وقتی وسوسه می شوید به عادت قبلیتان برگردید، شما را مسئولیت پذیر نگه خواهد داشت.کسی که در طول روز یک مکالمه تلفنی با یکدیگر داشته باشید که در آن پیروزی ها، شکست ها، اصلاحات و افسوس هایتان را با یکدیگر مطرح کرده و از طرف مقابل بازخوردی را طلب کنید که احتیاج بوده و شما را مسئولیت پذیر نگه دارد.

پس همگی شما ممکن است برای پیاده روی ها، دویدن ها، رفتن به باشگاه ورزشی یا بحث و تبادل کتاب های بهبود شخصی به یک همراه موفقیت احتیاج داشته باشید.

۵. رقابت و رفاقت

برای برانگیختن روحیه ی رقابتی و غوطه ور کردن خودتان در یک عادت جدید، هیچ چیزی مثل یک رقابت دوستانه نیست. تصور کنید اگر مردم هر روز فقط هزار قدم بیشتر بردارند، زندگی خودشان را دگرگون خواهند کرد. رقابت منطقی و دوستانه بین انسان ها باعث ایجاد یک حس اجتماعی شگفت انگیز در آن ها خواهد شد و باعث می شود تجربه و دوستی را در مراوداتشان به اشتراک بگذارند.

حال از خود بپرسید چه نوع رقابت دوستانه ای را می توانید با دوستان، همکاران یا هم تیمی هایتان سازماندهی کنید؟

چگونه می توانید رقابتی مفرح و یک روحیه ی رقابتی را به عادت های جدید خودتان تزریق کنید؟

۶. جشن بگیرید!

کار مداوم بدون تفریح و سرگرمی، سربازان را کسل و بی حوصله می کند و این آغازی برای سرپیچی از فرمان است. در طول مسیر باید زمان هایی برای جشن گرفتن و لذت بردن از بعضی دستاوردها و پیروزی هایتان وجود داشته باشد. شما نمی توانید با سختی کشیدن و بدون هیچ پاداشی، به راه خودتان ادامه دهید. شما باید جوایزی هر چند کوچک پیدا کنید که هر ماه، هر هفته یا هر روز به خودتان بدهید؛ حتی چیزی خیلی کوچک برای قدردانی از خودتان به خاطر چسبیدن به یک رفتار جدید. شاید زمانی برای قدم زدن به خودتان بدهید، در وان حموم لم دهید یا چیزی را فقط برای سرگرمی بخوانید. برای مراحل مهم تر و بزرگ تر، یک ماساژ برای خودتان رزرو کنید یا در رستورانی که دوست دارید، شام بخورید.

خب در اینجا به ۶ استراتژی برای ایجاد عادت های خوب در شما اشاره کردم. امیدوارم مطالعه و به کارگیری این استراتژی ها کمک زیادی در راستای موفقیت در مسیر کاری شما باشد.

نویسنده مطلب: محمدرضا عباسپور رُکنی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 3