برقراری روابط خوب برای جذب مشتری

امروز میخوام به یک مسئله پراهمیت در کسب و کار شما بپردازم. چگونگی برقراری ارتباط با مشتری یکی از کارهای مهمی است که در ادامه به توضیح در مورد آن خواهم پرداخت.

روابط با مشتری

مشتریان، برای هر کسب و کاری ضروری هستند. بدون مشتری، درآمدی وجود نخواهد داشت و کسب و کار با شکست مواجه خواهد شد. به احتمال زیاد مشتریان از همان جامعه ای هستند که کارکنان شما متعلق به آن جا هستند. حتی ممکن است دوستان و اعضای خانواده ی کارکنان،مشتریان شما باشند. بنابراین کارکنان شما نیز علاقه مند هستند کسب و کار، روابط مناسبی با مشتریان داشته باشد.

تمام کسب و کارها، فعالیت خود را برای مشتری انجام می دهند و رضایت مندی مشتری یکی از شروط اصلی بقای شان در بازار به شمار می آید.

اگر بهترین محصول را داشته باشید، اما مشتری از آن راضی نباشد، کسب و کارتان به جایی نمی رسد. در این راستا یافتن نیاز مشتری و سپس برآورده سازی آن یکی از مسیرهای موفقیت شمرده می شود و مجموعه ای که هنر برقراری ارتباط با مشتری، پیدا کردن نیاز های او و در یک نگاه <<مدیریت روابط با مشتری>> را دارد، امتیاز بزرگی را برای خود ذخیره ساخته است.

حالا سوال اینجاست! چرا به مدیریت روابط با مشتری نیاز دارید؟

 -مشتریان وقتی چیزی را که می خواهند مطابق میل خود نیابند شما را به راحتی ترک می کنند.

-مشتریان به رقبا می پیوندند! اگر شما را مناسب خود نیابند.

-مشتریان مهم ترین وسیله ی رشد و توسعه ی شما می باشند.

توصیه ها و اطلاعات مهم در مورد مشتریان

  • مشتریان راضی معمولا برای خرید بیشتر دوباره مراجعه می کنند و احتمالا کسب و کار شما را به اعضای خانواده و دوستان خود نیز توصیه خواهند کرد.
  • مشتریان ناراضی به دوستان و اعضای خانواده ی خود در مورد تجربه ی بدی که داشته اند خواهند گفت و به آن ها توصیه خواهند کرد به شما مراجعه نکنند.
  • نگه داشتن مشتریان موجود، ساده تر از بدست آوردن مشتریان جدید است.
  • از دست دادن مشتری، تنها از دست دادن ارزش یک فروش نیست، بلکه به معنای از دست دادن مشتری و فروش به او برای همیشه است و به علاوه مشتریان دیگر نیز از دست خواهند رفت!
  •   برخی از مشتریان ناراضی ممکن است شکایت خود را ابراز کنند، اما برخی سکوت می کنند. آن هایی که شکایت می کنند به کسب و کار فرصت می دهند کاستی هایش را جبران کند.
  • زمانی که به شکایت مشتری محترمانه رسیدگی شود و او از اقدام انجام شده راضی باشد، معمولا به خرید از کسب و کار ادامه می دهد.

امیدوارم با استفاده از این نکات و به کارگیری آن در کسب و کار خود، روز به روز بر تعداد مشتریان خود بیفزایید.

 

 

نویسنده مطلب: محمدرضا عباسپور رُکنی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 6 = 11